Photobucket

Followers

terengganu's map

Sunday, September 5, 2010

petua-petua berguna untuk meneroka gua

negara ini kaya dengan gua batu kapur dan tapak warisan dunia. selain pelbagai aneka stalakit dan stalagmit, terdapat pelbagai jenis hidupan liar termasuklah kelawar dan burung yang menghasilkan sarang burung yang boleh dimakan. ini disediakan tip-tip mendaki sekiranya memerlukannya :


  1. dapatkan khidmat pemandu gua berpengalaman. untuk mendapatkan khidmat pemandu gua berpengalaman, anda boleh menghubungi kelab peneroka gua atau dari taman-taman negara di sekitar Malaysia. oleh kerana kebanyakkan gua di Malaysia tidak dipetakan, peneroka gua berpengalaman tidak seharusnya meneroka seorang diri. sebaik-baiknya bergeraklah dalam kumpulan
  2. meskipun sesetengah pengusaha pelancongan menawarkan ekspedisi menyelam dalam gua, kegiatan sukan ini adalah terlalu khusus dan hanya sesuai untuk pneroka gua dan penyelam profesional sahaja
  3. pastikan peralatan yang diperlukan mencukupi sebelum memulakan penerokaan ke dalam gua, terutama sekali jika membabitkan kegiatan menakik batu(abseiling)
  4. peneroka gua yang berpengalaman mengesyorkan penerokaan maksimum lapan jam secara berterusan, tetapi kebanyakkan penerokaan gua mengambil masa kurang dari tiga jam
  5. pastikan anda tahu sebanyak mana lampu yang anda perlukan. satu kilogram karbaid cukup untuk penggunaa selama enam hingga lapan jam
  6. penerokaan seharusnya membawa lampu suluh sokongan dan bateri tambahan
  7. pesakit jantung dan mereka yang menghidap klaustrofobia seharusnya mengehadkan pngembaraan ke gua pameran dan menyertai pemandu pelancong yang membawa kumpulan 20 hingga 40 orang. peneroka gua mestilah tidak alah kepada batu kapur dan tahi kelawar

0 comments: