Photobucket

Followers

terengganu's map

Tuesday, September 7, 2010

petua menyusur sungai



"naik bot sambil menghirup udara-udara dalam hutan sememangnya menyegarkan. aku pernah la merasai semasa belajar dulu-dulu. kenangan itu takkan akan aku lupakan hingga nafas terakhirku korang ada pengalaman macam ni ke??? jom share..."



sesetengah bot yang digunakan bagi aktiviti ini mempunyai kanopi, manakala yang lain sengaja tidak ditutup agar tidak menghalang penglihatan, lebih-lebih lagi jika anda menyewa bot sendiri. bawa bersama losyen dan topi bertepi lebar untuk perlindungan daripada matahari. teropong boleh digunakan untuk melihat hidupan liar dari jarak jauh dan kamera penglihatan jarak dekat membolehkan anda mengambil gambar dengan lebih tepat. losyen digunakan untuk mengelak gigitan seranggan berguna untuk pelayaran pada waktu senja dan malam.

pelayaran di muara sungai atau tepi pantai bergantung kepada pasang surut air laut. buaya boleh dilihat terdampar di atas lumpur apabila air surut. dapatkan kepastian daripada pengusaha-pngusaha pelancongan mengenai waktu pelayaran yang sesuai.

pengamatan hidupan liar memerlukan kesabaran, mata yang tajam, waktu yang tepat dan nasib yang baik. ungka, buaya, kelip-kelip dan haiwan lain adalah makhluk liar. oleh itu, adalah sukar untuk meramalkan bila anda boleh melihat mereka. pemandu pelancong yang berpengalaman boleh membantu anda mengesan dan melihat apa yang mungkin tidak boleh dilihat dengan mata kasar kerana haiwan tropika terkenal dalam taktik penyamaran

sebagai panduan, pelayaran menyusur sungai jarang dilalukan pada waktu tengahari kerana cuaca yang terlalu panas untuk pelawat dan hidupan liar.


selamat mengambil gambar bersama binatang kegemaran ye kawan-kawan !!!

0 comments: