Followers

terengganu's map

Tuesday, September 28, 2010

panduan menunggang basikal

kalau dengar perkataan basikal terus aku teringat lagu allahyarham sudirman "basikal tua"
sebelum baca tip-tip dibawah sila nyanyi lagu ni dulu ya...


  • dapatkan maklumat tentang laluan dan keadaan di sekeliling, pastikan anda mempunyai cukup masa untuk menghabiskan pengembaraan sebelum malam. jangan melencong dari laluan dan pastikan anda mempunyai kompas
  • gunakan kebijaksanaan untuk menilai tahap kecerdasan yang diperlukan untuk laluan dan nilai tahap fizikal anda
  • pastikan anda memberitahu seseorang tentang rancangan dan destinasi anda, lebih-lebih lagi jika anda menunggang seorang diri
  • bawa air minuman yang secukupnya dan sedikit makanan ringan untuk menambah tenaga. melainkan anda menunggang bersama rakan yang mahir, anda dinasihatkan supaya tidak makan buah-buahan hutan atai minum air dari mana-mana sumber
  • bawa baju hujan sebagai persediaan untuk menghadapi kemungkinan hujan
  • sebelum memulakan perjalanan, pastikan tayar basikal anda berada dalam keadaan baik kerana keadaan jalan yang kasar boleh menyebabkan tayar mudah rosak
  • jika anda ingin berkhemah semalaman, ketahui tip "perkhemahan' seperti yang saya kongsikan sebelum ini


sekian,

salamesrabadi





Thursday, September 23, 2010

panduan untuk pengembaraan 4WD

ekspedisi pacuan empat roda bermakna pengembaraan 4WD. tahukah korang berkenaan persediaannya? cuba teliti ye...

  • pilih pakaian daripada serat semulajadi yang ringan tetapi mudah menyerap peluh
  • keadaan dalam hutan pada waktu malam lebih sejuk daripada yang dijangkakan. bawa bersama jaket kalis air untuk memanaskan badan dan melindungi diri daripada hujan
  • kasut untuk kegunaan aktiviti lasak adalah satu kemestian terutama sekali bagi peserta yang menyertai acara perlumbaan. bawa bersama sepasang selipar lasak atau kasut sukan untuk membolehkan kaki anda mendapat udara dan berehat apabila mendirikan khemah.
  • stoking adalah satu kemestian untuk memastikan kaki anda kering dan tidak melecet. sepasang sarung tangan bagi tugas berat juga diperlukan
  • untuk perkhemahan pada waktu malam, bawa beg tidur dan khemah
  • periksa kenderaan sebelum memulakan perjalanan. pastikan tayar dalam keadaan baik kerana cabaran hutan mudah menyebabkan kebocoran.
  • bawa peralatan pertolongan cemas seperti pembalut elastik, pembalut luka, antiseptik, krim lecur, ubat titisan mata, gunting dan penyepit kecil

Sunday, September 19, 2010

panduan berguna untuk aktivit berakit

" berakit-rakit dahulu
berenang-renang ketepian
bersakit-sakit dahulu
bersenang-senang kemudian"

hari ini kita mulakan pertemuan dengan berpantun ye dear readers. harap korang paham pantun ni, ni kan pantun lama/klasik. sekarang jom kita teliti tip berakit...



bagi anda yang ingin menyertai ekspedisi, taklimat keselamatan akan diberikan sebelum memulakan ekspidisi berakit, anda akan di ajar menggunakan pengayuh, teknik mengayuh ke depan dan ke belakang dan langkah-langkah keselamatan yang lain.

pengayuh, jaket keselamatan, tali penyelamat, kotak pertolongan cemas dan beg penyelamat disediakan oleh pengusaha pelancongan. peserta hanya perlu memakai pakaian yang selesa dan tidak menghalang atau menyukarkan pergerakan.

pastikan jaket dan topi keselamatan yang diberikan tidak terlalu ketat atau terlalu longgar. jika rakit anda terbalik berhampiran tepi sungai, jangan gunakan pengayuh kerana pengayuh anda mungkin akan terkena orang lain. jangan sesekali menggunakan pengayuh sebagai pengumpil untuk melepasi batu kerana anda boleh terkena pantulan pukulan pengayuh tersebut


petua tambahan :

  • bawa pakaian untuk persalinan. jaket badan juga berguna
  • pakai kasut yang boleh diikat ketat atau but penyelam
  • barang kemas yang mudah terlucut tidak seharusnya dipakai semasa berakit
  • mereka yang memakai cermin mata patut menggunakan elastik untuk mengikat cermin mata merka
  • mereka yang menggunkan kanta lekap dinasihatkan supaya memakai cermin mata untuk mengurangkan risiko pencemaran kanta

Saturday, September 11, 2010

pakcik beca...pakcik beca....









ini adalah salah satu pengankutan yanga agak popular di sini
tambangnya juga mat murah
pelancong boleh menyewa beca ini untuk bersiar-siar di sekitar bandar kuala terengganu
dengan info-info daripada orang lama ini
beca boleh didapati di sekitar pasar payang dan juga hadapan perhentian bas
kuala terengganu




Thursday, September 9, 2010

sejarah silam VI

ISTANA MAZIAH





istana maziah dengan perkarangan yang menghala ke dermaga kuala terengganu mendapat sentuhan seni bina perancis. istana ini adalah kediaman rasmi sultan terdahulu tetapi kini hanya digunakan untuk istiadat-istuadat diraja dan majlis jamuan negeri.


lokasi : hadapan dataran shah bandar

Tuesday, September 7, 2010

petua menyusur sungai



"naik bot sambil menghirup udara-udara dalam hutan sememangnya menyegarkan. aku pernah la merasai semasa belajar dulu-dulu. kenangan itu takkan akan aku lupakan hingga nafas terakhirku korang ada pengalaman macam ni ke??? jom share..."



sesetengah bot yang digunakan bagi aktiviti ini mempunyai kanopi, manakala yang lain sengaja tidak ditutup agar tidak menghalang penglihatan, lebih-lebih lagi jika anda menyewa bot sendiri. bawa bersama losyen dan topi bertepi lebar untuk perlindungan daripada matahari. teropong boleh digunakan untuk melihat hidupan liar dari jarak jauh dan kamera penglihatan jarak dekat membolehkan anda mengambil gambar dengan lebih tepat. losyen digunakan untuk mengelak gigitan seranggan berguna untuk pelayaran pada waktu senja dan malam.

pelayaran di muara sungai atau tepi pantai bergantung kepada pasang surut air laut. buaya boleh dilihat terdampar di atas lumpur apabila air surut. dapatkan kepastian daripada pengusaha-pngusaha pelancongan mengenai waktu pelayaran yang sesuai.

pengamatan hidupan liar memerlukan kesabaran, mata yang tajam, waktu yang tepat dan nasib yang baik. ungka, buaya, kelip-kelip dan haiwan lain adalah makhluk liar. oleh itu, adalah sukar untuk meramalkan bila anda boleh melihat mereka. pemandu pelancong yang berpengalaman boleh membantu anda mengesan dan melihat apa yang mungkin tidak boleh dilihat dengan mata kasar kerana haiwan tropika terkenal dalam taktik penyamaran

sebagai panduan, pelayaran menyusur sungai jarang dilalukan pada waktu tengahari kerana cuaca yang terlalu panas untuk pelawat dan hidupan liar.


selamat mengambil gambar bersama binatang kegemaran ye kawan-kawan !!!

seronoknya tak terkata berbuka di taman




lokasi : taman syah bandar, k.terengganu
masa : waktu berbuka



ni kali pertama aku dan keluarga berbuka kat taman. seronok bukan main adik-adik aku. mana taknya, pakat tunjuk apa je juadah yang dorang nak...
tapi bukan semua kitaorang beli, ada juga kami masak dari rumah.



ni masa nak menghidang juadah tapi juadah di tutup takut ada bendasing masuk..*shy*
tengok air tebu yang adik aku punya...dengki tau...







ada juga gerombolan manusia lain di sini
bukan kami sahaja tau









ni masa nak balik lebih kurang 7.50 pm
so agak gelap sedikit
tapi pemandangan di waktu malam yang cantik disini...tak ada kat tempat lain okeh...