Photobucket

Followers

terengganu's map

Saturday, May 29, 2010

keropok lekor-WAJIB












TAHU TAK ???


kenapa aku CAPS LOCK


perkataan wajib kat post title...


saje ingin mencuri perhatian korang


tetapi semestinya keropok lekor menjadi makanan wajib kepada


sesiapa yang datang melancong ke terengganu


dan tak kejam kalau aku cakapa keropok lekor sudah menjadi makanan ruji orang-orang terengganu..teehee


kalau aku telefon maksu aku kat putrajaya yang aku sedang makan keropok lekor


sudah pasti meleleh air liur maksuku...hohoho






resepi keropok lekor



bahan-bahan:


sekilo ikan tamban


2 cawan tepung jagung (buat 1 cawan 1 cawan)


sebaiknya tepung ubi







cara-cara:





  1. buangkan tulang dan kepala ikan, cuci bersih - dikisar tanpa air tambahan.


  2. masukkan 1 cawan tepung dan garam secukupnya. gaul rata semuanya.


  3. taburkan sedikit tepung di atas dulang/ apa-apa bekas sahaja yang rata


  4. ambil segengam isi ikan yang telah dicampur semua bahan tadi... dibulat-bulatkan atas talam, bentukkan memanjang ( lonjong)...
    5. ulang semula taburkan tepung, setiap kali nak bulatkan isi ikan di atas talam.
    6. tujuannya supaya isi ikan tidak melekat di talam atau tangan.
    7. kemudian, rebuskan ke dalam air.
    8. tunggu hingga ianya timbul ( biar lama sikit pun tak ape supaya ikan masak keseluruhannya). angkat dan toskan.
    9. masukkan seketika di dalam peti ais.
    10. goreng lama sikit dan makan panas-panas lebih sedap.


selamat bermain dengan tepung ye...hikhik






0 comments: